Pritrkavanje
T 830/4
Bazovica pri Trstu/Prim.
Posneto: Boršt, 19. 4. 1976
Pritrkavali: Vinko Fonda 1931, Karlo Grgič 1933, Anton Kalc 1931-1980
T 1354/3
Vrtojba/Prim. Kras
Posneto: Crngrob 22. 7. 1984
Pritrkavali: Roman Arčon 1938, Jožef Nemec 1930, Peter Štakul 1929
Op.: Pri tretji ponovitvi decrescendo, v šesti crescendo, od desete ponovitve do konca decrescendo do pianissima.
T 1355/3,4
Mengeš/Gor.
Posneto: Crngrob, 22. 7. 1984
Pritrkavali: Alojz Belcijan 1908, Dušan Noč 1959, Stane Šimenc 1943, Janez Škrlep 1913
T 1306/2
Hraše/Gor.
Posneto: Šmarna Gora, 5. 1. 1984
Pritrkavali: Andrej Bonča 1940, Franc Bonča 1952, Ivan Bonča 1939, Marko Kumer 1964, Jože Zupan 1949
Op.: Zanimiva sestavljena taktovna mera 4/4 + 3/4. Viža ima vsega šest taktov, ki se ponavljajo, ter dva takta uvoda in dva takta zaključka. 2., 3. in 4. zvon udarjajo vodilni napev v kanonu, 1. zvon ritmično gosti.
T 898/8
Grad/Prkm.
Posneto: Grad, 16. 4. 1977
Pritrkaval: Vilijem Žilavec 1906-1977
T 1114/7
Šmihel nad Mozirjem/Št.
Posneto: Šmihel nad Mozirjem, 11. 10. 1981
Pritrkavali: Anton Acman 1963, Janez Goličnik 1961, Martin Goličnik 1962
T 1114/6
Šmihel nad Mozirjem/Št.
Posneto: Šmihel nad Mozirjem, 11. 10. 1981
Janez Goličnik 1961, Martin Goličnik 1962
Op.: Pri tem in prejšnjem primeru (A8) pritrkovalci dodatno tolčejo še z lesenimi kladivi. V primeru A8 sta hkratna udarca s kembljem in kladivom (na drugo četrtinko) po 2. zvonu. Pri primeru A9 pa so hkratni udarci: s kembljem po 1. zvonu, s kladivom po 3. (na prvo osminko); na tretjo osminko pa s kembljem po 1. in 3. zvonu.
T 729/10
Šentvid pri Stični/Dol.
Posneto: Šentvid pri Stični, 22. 4. 1973
Pritrkavali: Janez Bijec 1931, Janec Bijec 1954, Andrej Vencelj 1946, Anton Vencelj 1945
Op.: Pri šesti ponovitvi decrescendo do pianissima. V drugem taktu pri prvi in peti ponovitvi je sprememba: 3-33121-.
T 1287/9
Brezovica/Notr.
Posneto: Crngrob, 24. 7. 1983
Pritrkavali: Franc Fišter 1942, Brane Tomanič 1948, Janez Vrbančič 1958
Op.: Tako vižo pogosto imenujejo po pet, na pet, ker ima vodilni zvon pet udarcev . V tem primeru ima vodilni napev najprej 2. zvon nato 3.; 4. zvon ritmično dopolnjuje vodilni napev, največji 1. zvon navadno gosti. Od druge ponovitve pohitevajo od začetnega MM = 90 do MM = 112
T 729/6
Šentvid pri Stični/Dol.
Posneto: Šentvid pri Stični, 22. 4. 1973
Pritrkavali: Janez Bijec 1931, Janec Bijec 1954, Andrej Vencelj 1946, Anton Vencelj 1945
Op.: Podoben primer kot A11, le da so vloge zamenjane: 1. in 2. zvon udarjata vodilni napev, 4. zvon ga ritmično dopolnjuje, 3. zvon gosti.
T 1354/7
Žabnica/Gor.
Posneto: Crngrob, 22. 7. 1984
Pritrkavali: Rajko Bernik 1956, Milan Jelovčan 1965, Jure Kalan 1964, Franci Šifrer 1956
Op.: Pritrkovalci so pritrkavali samo z 2., 3. in 4. zvonom!
T 899/1
Žiri/Gor.
Posneto: Žiri, 2. 6. 1977
Pritrkavali: Martin Eniko 1949, Viktor Eniko 1911, Vinko Eniko 1941, Jože Primožič 1906
Op.: Potresavka (Beneška Slovenija, goriška Brda, Cerkljansko), tudi ceprle, ta potresana (Gor.) ali drobljanec (Prim., Notr.) je ime polke ali vrtenice, za katero je značilno potresavanje telesa. Ritem glasbene spremljave plesa je navadno 2/4 … itd.
T 1353/6
Brestanica/Št.
Posneto: Crngrob, 22. 7. 1984
Pritrkavala: Janko Gabrič 1956, Franc Lekše 1921
Op.: Pritrkovalca sta pritrkavala le z 2., 3. in 4. zvonom. Osnovno melodijo sta udarjala s kembljem po 2. oz. 3. zvonu (v številčnem zapisu večje številke). Z lesenimi kladivi sta udarjala po 3. in 4. zvonu (v številčnem zapisu manjše števlike, kjer je zaradi boljše preglednosti izpuščen znak … ob številki).
T 1328/8, 10,9
Dob/Gor.
Posneto: Strmec, 9. 5. 1984
Pritrkavali: Andrej Jereb 1967 (a, c), Alojz Limonij (a, c), Peter Vidmar 1935 (a, b, c)
Op.: Prvi del primera (a) je zelo dolga štirinajsttaktna melodija v 3/8 taktu s precejšnjim pohitevanjem (od MM = 108 do MM = 190). Vsak od treh zvonov ima enako število udarcev, ki si v kakonski obliki sledijo. Pri tem nastane prav zanimiv ritem in zaradi muzikalnih poudarkov 3. in 2. zvona dobimo melodični zvorec, kot je ob transkripciji zapisano. Ker so bili posnetki za ploščo, žal, predolgi, smo jih nekoliko skrajšali in zaključili s tretjim delom preimera (c) z melodijo, ki je v zadnjih petih letih postala prava uspešnica. Najpogosteje ta melodični vzorec imenujejo Radecki marš.
T 1342/1
Račna pri Grosupljem/Dol.
Posneto: Šmarje Sap, 20. 5. 1984
Pritrkavala: Franc Mehle 1945, Ciril Zajc 1942
Op.: 1. zvon ima vedno pet udarcev ( ), 2. in 3. zvon ritmično dopolnjujeta vodilni napev. Po osmih taktih zamenjata vlogi. Zanimiv je vmesni del, pri katerem 3. zvon udarja v triolah. Primer je podoben kot A11 in A12, toda brez gostenja. Domiselni prehodi med posameznimi melodičnimi enotami in zaključek potrjujejo izrazito muzikalnost pritrkovalcev.
T 1353/13
Vipava/Prim.
Posneto: Crngrob, 22. 7. 1984
Pritrkavali Slavko Božič 1971, Marko Česen 1965, Jurij Fajdiga 1965, Aleš Kodelja 196, Janko Rodnam 1966, Damijan Tomažič 1964
Op.: Osemtaktna melodija v 3/4 taktu se devetkrat ponovi. V zapisu je v celoti zapisana prva zvočna vrstica, od druge do devete pa so označene poudarjene števne dobe in dinamika. Anton Božič je osnovno melodijo iz Mercinove knjige popestril s poudarki in dinamiko ter naučil mlade pritrkovalce, ki so z izrednim, prirojenim glasbenim občutkom ustvarili pravo umetnino.
T 1340/12
Polica/Dol.
Posneto: Šmarje Sap, 20. 5. 1984
Pritrkavali: Marja Kastelic 1959, Ludvik Kokole 1953, Anton Ogrinc 1937, Vinko Skubic 1939, Matevž Vidic 1959
T 829/5
Boljunec pri Trstu/Prim.
Posneto: Boršt, 19. 4. 1976
Pritrkavali: Danilo Germani 1929, Maurizio Germani 1967, Ivan Zobec 1902, Ivan Zobec 1934.
T 631/1,2
Zgornje Gorje/Gor.
Posneto: Zgornje Gorje, 19. 4. 1968
Pritrkavala: Janez Jan 1898, Lorenc Jan 1890
Op.: V prvem delu primera 3. zvon gosti, v drugem delu pa gosti 1. zvon.
T 1342/1
Brezovica/Notr.
Posneto: Šmarje Sap, 20. 5. 1984
Pritrkavali: Franc Fištar 1942, Alojz Kavčnik 1934, Brane Tomanič 1948, Janez Vrbančič 1958
Op.: Zanimiva je redna menjava taktovne mere 4/4 in 3/4. Vsi zvonovi imajo enako vlogo: po sedem udarcev na števne dobe v taktu npr.: 4 – 4 -/4 4 4/- 4 – 4/, ki jim takoj sledi sedem udarcev gostenja z istim zvonom, nato pa še deset četrtinskih pavz. Zaporedni nastopi zvonov dajo lepo kanonsko obliko. V tem primeru 1. zvon izjemoma ne drobi.
T 631/1,2
Cerklje/Gor.
Posneto: Cerklje, 14. 4. 1968
Pritrkavali: Ivan Basej 1935, Peter Novak 1933, Franc Stenovec 1935, Martin Štern 1919
Op.: Primer takoimenovane »leteče viže«, pri kateri 1. zvon enakomerno teče. V prvem delu primera (Škofova v dva) gre za kanonsko obliko. Vsak zvon (tj. 2., 3. in 4. zvon) udari v strogem zaporedju na števno dobo štiri udarce ( ), takoj sledi šest udarcev gostenja, nato pa še šest četrtinskih pavz. V drugem delu primera (V enó) pa 4. zvon vseskozi gosti, medtem ko 2. in 3. zvon tvorita s prvim osnovno melodijo.
T 1306/1
Hraše/Gor.
Posneto: Šmarna gora, 5. 1. 1984
Pritrkavali: Franc Bonča 1952, Marko Kumer 1964, Jože Zupan 1949
Op.: Zanimiv primer melodije v 2/4, 3/4, 2/4 taktu, ki se začne s predtaktom, kar je sicer prava redkost. Opozoriti velja še na dobro muzikalno interpretacijo sicer kratke, štiritaktne melodije.
T 898/14
Grad/Prkm.
Posneto: Grad (Prekmurje), 16. 4. 1977.
Pritrkaval: Vilijem Žilavec 1906-1977
Op.: Trije zaporedno osnovni melodični vzorci tvorijo lepo, zaokroženo vižo.
T 1114/6
Radeguna nad Mozirjem/Št.
Posneto: Radegunda nad Mozirjem, 11. 10. 1981
Pritrkavala: Tone Mikek 1940, Janez Raztočnik 1904
Op.: 1. in 2. zvon imata vodilno vlogo, 3. pa vseskozi gosti. V prvem taktu sta na trejto dobo včasih dva udarca khrati, vedno pa v drugem taktu, ko pritrkovalec udari po 1. zvonu z lesenim kladivom.
T 729/7
Šentvid pri Stični/Dol.
Posneto: Šentvid pri Stični, 22. 4. 1973
Pritrkavala: Andrej Vencelj 1946, Anton Vencelj 1945
Op.: Doslej najdaljša melodija, kar smo jih posneli, osemnajsttaktna, z menjavo taktovne mere. Poleg tega je tudi ena od redkih melodij, ki ima pavzo. Je varianta melodije, ki jo navadno imenujejo Radecki ali Radecki marš, v tem primeru pa je dobila ime po pisatelju Jurčiču.
T 1284/13
Goče/Prim.
Posneto: Budanje, 17. 7. 1983
Pritrkavali: Jože Furlan 1941, Franc Jerončič 1927, Ivan Volk 1946, Stanko Volk 1950
Op.: 1. in 2. zvon enako udarjata, medtem ko 3. in 4. zvon menjavata vlogi. Pri drugi ponovitvi so naredili crescendo in v zadnji ponovitvi decrescendo.
T 898/5
Žiri/Gor.-Notr.
Posneto: Žiri, 2. 6. 1977
Pritrkavali: Martin Eniko 1949, Vitko Eniko 1911, Viktor Eniko 1941, Jože Primožič 1906.
Op.: V prvi zvočni vrstici vsi štirje zvonovi zaporedno udarijo »po pet« (primerjaj A11, A12, A17). V drugi in tretji vrstici so prvi štirje takti enako kot v prvi vrstici, nasljednji takti pa so melodične variacije. Četrta zvočna vrstica je v prvih osmih taktih enaka tretji, melodične variacije so le v zadnjih štirih taktih.
T 1342/2
Višnja Gora/Dol.
Posneto: Šmarje Sap, 20. 5. 1984
Pritrkaval: Viktor Mesojednik 1922
Op.: V peti ponovitvi je pritrkovalec sam napravil decrescendo ter nato v deveti ponovitvi crescendo. Na koncu primera (dvanajsta ponovitev) je decrescendo narejen pri presnemavanju v studiu, ker je bil primer za ploščo predolg.
T 898/7
Žiri/Gor.-Notr.
Posneto: Žiri, 2. 6. 1977
Pritrkavali: Martin Eniko 1949, Vitko Eniko 1911, Viktor Eniko 1941, Jože Primožič 1906.
Op.: 1., 2. in 3. zvon imajo vodilno melodijo, 4. zvon vedno gosti.
T 839/2
Pungert/Dol.
Posneto: Pungert, 16. 6. 1976
Pritrkavala: Anton Markelj 1914-1980, Jože Markelj 1967
Op.: Srednji zvon ima izemoma dva kemblja, zato je v zapisu napisano, kot da bi bili štirje zvonovi: 1. največji zvon, 2. in 3. srednjo zvon in 4. mali zvon. Inačica znan viže »po pet«, »na pet« (primerjaj A11, A12, A17, B10) le da zvon, ki gosti, vedno izpusti prvi udarec gostenja!
T 1115/14
Šmihel nad Mozirjem/Št.
Posneto: Šmihel nad Mozirjem, 11. 10. 1981
Pritrkavali: Anton Acman 1963, Janez Goličnik 1961, Martin Goličnik 1962
Op.: 3. zvon vedno gosti. Na 1. in 2. udarjajo s kemblji in dodatno še z lesenimi kladivi (po zunanjem zgornjem delu zvon). Uporaba lesenih kladiv je značilnost štajerskih pritrkovalcev. Na nekaterih mestih (gl. zapis) pride celo do »troglasja«!
T 1352/12
Brestanica/Št.
Posneto: Crngrob, 22. 7. 1984
Pritrkavala: Janko Gabrič 1956, Franc Leške 1921
Op.: Drugi del primera (V osem) je pravzaprav podaljšana melodija, ki jo navadno imenujejo »po pet«. 1. in 2. zvon menjata vlogi:
1 —/1 —/1 – 1 -/1 —/1 – 1 -/1 —/2 —/2 —/2 – 2 -/2 —/2 – 2 -/2 —/
T 1327/3
Brestanica/Št.
Posnetno: Strmec, 9. 5. 1984
Pritrkavala: Janko Gabrič 1956, Franc Leške 1921
T 1342/1
Grosuplje/Dol.
Posneto: Šmarje Sap, 20. 5. 1984
Pritrkavali: Janez Brodnik 1945, Avgust Burgar 1939, Franc Skubic 1944, Peter Vidic 1944
Op.: Zanimiv primer v 6/8 taktu s predtaktom ter pavzo v drugem in četrtem taktu.
T 638/4
Komenda/Gor.
Posneto: Komenda, 26. 5. 1968
Pritrkavali: Anton Burnik 1928, Andrej Kočar 1939, Franc Plevel 1938, Franc Repnik 1934, Joža Repnik 1940
Op.: Primer leteče viže s petimi zvonovi v 3/4 taktu. Na prvo števno dobo v taktu udari največji, 1. zvon, ki let. Na drugo udari 5. in na tretjo števno dobo 4. zvon, tako da vsi trije udarjajo glavno melodijo; 2. in 3. zvon pa gostita.
Glasbeno založništvo HELIDON, Ljubljana, ZALOŽBE OBZORJA MARIBOR, izdaja s sodelovanjem Sekcije za glasbeno narodopisje inštituta za slovensko narodopisje Slovenske akademije znanosti in umetnosti digitalno ploščo CD s posnetki izvirne ljudske glasbe slovenskega etničnega ozemlja. Tokrat predstavljamo del pritrkovalskega izročila, ki so ga sodelavci Sekcije (Igor Cvetko, Mirko Ramovš, Julijan Strajnar, mag. Marko Terseglav in dr. Valens Vodušek) posneli v letih 1968-1985 (Uher 4000 Report-L, Nagra lil B, Nagra IV-stereo). V sedemnajstih letih se je nabralo več kot 700 enot pritrkovalskih melodij posnetih v okoli 45 krajih. Za predstavitev na tej plošči pa sem mogel zaradi omejenega prostora izbrati le 37 primerov iz 26 krajev. Izbor je narekovala želja čim bolj nazorno pokazati glasbeno bogastvo in pestrost pritrkovalskih melodij.
Pritrkavanje je pesem zvonov, ritmično zvonjenje, ko se glasovi posameznih zvonov zlivajo v melodijo v strogo določenih zaporedjih. Bistvena razlika med slovenskim pritrkavanjem ter igro zvonov (Glokkenspiel, carillon, kolokolnije zvoni) zunaj našega etničnega ozemlja je v tem, da naši pritrkovalci (praviloma po eden za vsak zvon), izvabljajo iz zvonov ubrane melodije z neposrednim udarjanjem s kembljem na obod zvona. Pomembno je tudi to, da gre za skupinsko muziciranje in da pri tem uporabljajo zvonove, ki so v zvoniku namenjeni za navadno zvonjenje. Drugod (npr. v Švici, Franciji, Belgiji, Angliji, v severni Italiji, v Sovjetski zezi idr.) pa en sam človek igra s pomočjo najrazličnejših mehanizmov, največkrat s klaviaturo na zvonove, ki so obešeni in uglašeni nalašč za to in njih število je lahko zelo veliko. Na Slovenskem so pritrkovalci ljudski umetniki, drugod pa poklicni ali polpoklicni zvonarji, ki izvajajo najrazličnejše priredbe raznih skladb ali tudi izvirne, zložene nalašč za »igro zvonov«.
Kot strokovni termin uporabljamo izraz pritrkavanje, sicer pa· ima skoraj vsak kraj svoje posebno ime za to igro zvonov. Npr. na Gorenjskem pravijo še: potrkávanje, nabíjanje, priudárjanje, klènkanje; na Dolenjskem klénkanje, potrkávanje, v Beli krajini klénkanje, línganje, na Notranjskem še tudi pínkanje, na Primorskem natolkávanje, tolklánje, tranáanje, kantkánje, klempanánje, klepetánje, kompelánje itd., v Slovenski Benečiji tudi tamburánje, škomponotánje, mortelánje, v Reziji klotanánje, tintinánje, na Štajerskem prtrkavánje, trijánčanje, trojánčanje, v klenk zvonjenje, v Porabju klónkanje, klónckanje, na Koroškem nabíjanje, prtrkávanje, zgóne bijejo, s pengelnom pobijajo itn. Iz teh izrazov so izvedena tudi imena za tistega, ki pritrkava npr. pritrkoválec, potrkáč, nabijávc, tenklár, klenkáš, tonkáš itd. Glasovi zvonov so imeli in še vedno imajo različno vlogo v vsakdanjem življenju npr. vabijo k bogoslužju, bijejo uro, naznanjajo požar in druge nesreče, na svojstven način sporočajo, če je kdo umrl; ponekod z zvonjenjem skušajo odgnati točo itd.
Slovenci imamo poseben odnos do zvonov, do glasu zvona, saj pravimo npr. da ima zvon lep glas, zvon poje itn. Vemo tudi, da so (zlasti med prvo svetovno vojsko) domačini večkrat na skrivaj sneli zvonove z zvonika in jih zakopali, da jih ne bi sovražnik mogel pretopiti v topove. Nikoli se ni zgodilo, da bi bil kdo izdal, kje so zvonovi skriti! Vsaka vas je ponosna na svoje zvonove, na svoje pritrkovalce in skoraj povsod zagotavljajo, da pri njih doma zvonovi najlepše pojejo.
Pritrkavanje je ljudska glasbena umetnost, ki je značilna za vse slovensko etnično ozemlje z izjemo nekaterih slovenskih krajev na Koroškem v Avstriji, a se je ljudje še dobro spominjajo in imajo tudi izraze zanjo. Od kdaj je na Slovenskem pritrkavanje v navadi še nismo mogli zatrdno ugotoviti. Zanesljivi podatki dokazujejo, da je bilo pritrkavanje znano v 19. stoletju, zelo verjetno pa je, da ta navada sega tja v 16. stoletje. Bodoče raziskave bodo zagotovo razkrile še kaj več.
Med navadnim zvonjenjem in pritrkavanjem je bistvena razlika. Pri navadnem zvonjenju zvonar zaniha zvon s potegom vrvi ali v novejšem času s pomočjo elektromotorjev. Za pritrkavanje pa gredo pritrkovalci v zvonik, da s kemblji udarjajo po obodu zvona. Kembelj lahko držijo z golimi rokami, večkrat pa si omislijo razne pripomočke, da je pritrkavanje lažje, ker so kemblji dokaj težki. Tako zvonove npr. oprtajo s pomočjo kolov ali privežejo kemblje z verigami ali z vrvjo bližje obodu zvona itd. (Glej slike).
Kemblju pravijo tudi knebelj (Št.), žvénkelj štrémfelj (Dol.), žvènku, rigel (Prim.), kladivo, betíca (Tržaško), jezik (Ben. Slov.) itn. Ponekod, posebno na štajerskem, pritrkavajo še tako, da udarjajo z lesenimi kladivi (kladív, kij – Št., túkci – Ben. Slov.) po zgornjem zunanjem delu zvona. Napevom pravijo viža, štiklc, štuki, komad, kos itd. Glavne udarce, ki dajo osnovno melodijo, imenujejo žvak, štih (Gor.). Odbívanje, obíranje pomeni udarce, ki »odgovarjajo velikemu« zvonu, oziroma tiste, ki skupno z glavnimi udarci tvorijo melodijo, medtem ko pomeni gostenje ali glesténje (Prim.), drobljénje, drobít, drobnát udarce, ki dopolnjujejo ali krasijo osnovni rnelodični vzorec.
Glede na način pritrkavanja lahko razdelimo vse melodije v dve skupini:
l. Vsi zvonovi imajo enako vlogo, tj. zaporedni udarci dajo melodijo brez gostenja (gl. primere 7, 10, 16, 17, 19, 24, 25). II. En zvon gosti, drugi udarjajo osnovno melodijo (glavni udarci in odbijanje). Pri teh melodijah ločimo še: a) leteče viže, b) stoječe viže. Pri letečih eden izmed zvonov leti, kar pomeni, da se ga niha z vrvjo; ta daje osnovni ritem, na druge udarjajo neposredno (5, 23, 37). Pri stoječih vižah pa vsi zvonovi “stojijo”. Teh viž je sorazmerno največ.
Glavno nepisano pravilo, ki velja za vse načine pritrkavanja pravi, da dva zvona nikoli ne smeta hkrati udariti. Če se to kdaj zgodi, pomeni, da pritrkovalci niso bili dovolj zbrani, da niso lepo pritrkavali. Izjemoma smeta ponekod (na Štajerskem, Tržaškem in še kje), dva zvona hkrati udariti, če to zahteva glasbena podoba melodije (3, 8, 9). Čim več zvonov je v zvoniku, tem bolj je lahko pritrkavanje raznoliko. Z uporabo lesenih kijev se število možnih melodičnih vzorcev še poveča. V Marsinu (Ben. Slov.) so kemblji izredno dolgi in obešeni tako, da je z njimi mogoče udarjati na dva načina: spodaj na obod zvona in zgoraj pri vrhu zvona. Tako vzbujena različna zvena še dodatno popestrita melodijo. Seveda je lepo pritrkavanje odvisno od spretnosti, izurjenosti in glasbenega občutka pritrkovalcev. Ti so navadno pravi mojstri, ki dobro razlikujejo melodije in si jih tudi zelo hitro zapomnijo. Nekateri pa si jih po svoje zapisujejo. Anton Božič iz Vipave npr. uporablja naslednji način:
(Primer 1)
Z rdečo piko označuje 4. zvon (v prvi vrsti zgoraj), s sivo 3. (druga vrsta), s črno 2. in z modro 4. zvon (tretja in četrta vrsta). Rimske številke delijo melodijo v štiri dele, od katerih ima vsak po šest enot (zaporedne arabske številke). Glavne udarce kemblja označuje piko pod arabsko številko, gostenje pa s pikami na vmesnih pokončnih črtah. V našem načinu bi to melodijo lahko zapisali takole:
Franc Bonča iz Hraš pri Smledniku pa uporablja geometrijske like v raznih barvah, pomenijo pa krog = 4. zvon, romb = 3., pravokotnik = 2. kvadrat = 1. zvon. Zapis melodije Večerni zvon (24) je v njegovi pisavi (tu podani črnobelo) videti tako:
Pritrkavajo fantje in možje (v novejšem času izjemoma tudi dekleta), ki so se te ljudske glasbene umetnosti naučili bodisi v zvoniku pod vodstvom starejših, že izkušenih pritrkovalcev, ali pa doma z udarjanjem po obešenih kosah, kravjih zvoncih ipd. Kot pesmi se tudi ta umetnost prenaša iz roda v rod in so znane družine ter skupine dobrih pritrkovalcev. Podobno prehajajo iz roda v rod posamezne melodije. Nekatera njihovih imen izražajo bistveno značilnost viže npr.: v enó (23), ó (37), v dva (34), počasna dve (19), v tri (35), v štiri (13), v pet, po pet (12, 17, 32), petka (11 ), navadna sedem (6), sedmica (22), sedmak (26), v osem (34), v enajst (15) itd.; druga imajo imena po krajih npr. Vipavska, Smihevska, Barnaška, Svetogorska (4), Loška (28), Zagrebška, Radegunšek (33), itd. ali pa po pritrkovalcu, ki je vižo zložil npr.: Božončkova, Kovačeva, Luigi Kampanon, iz Mercinove knjige (16/b), Mercinova brez takta (18), Kahnetov (30). Včasih poimenujejo vižo po znanem plesu npr.: štajeriš, oberštajeriš (2), špicpolka, polka, osem marš, vasermarš po anfek (1 O), potresavka (14). Obstajajo pa še drugačna imena npr.: bejšbaba (16/a, 36), stara baba, Banovac (3, papeževa (31), škofova v dva (23), škofova (5), Bosanac, ta nova, Od sv. Ivana (20), figa, samica, počasen polh in hiter polh (8, 9), večerni zvon (24), ta kruljava (29), Jurčič (27) itn. V zadnjih petih letih je postala zelo priljubljena melodija Radecki marš, ali samo Radecki (16/c), posneta po znani koračnici Radetzky-Marsch J. Straussa (1804-1849).
Glasbeni vzorci pritrkovalskih viž so zelo različni, od preprostejših enotaktnih melodij (npr. 1, 2) do umetelno in glasbeno domiselno sestavljenih (npr. 16/a, b). Pogosta je tudi kanonska oblika (npr. 6, 22, 23/a). Ponekod zelo radi popestrijo pritrkavanje z dinamiko in menjavanjem tempa (npr. 16), drugod poudarjajo le posamezne udarce (npr. 16, 18). Od taktovnih načinov so pogosti 4/4, 3/4, 4/8 in tudi 6/8 takt (36), včasih je taktovna mera sestavljena4/4 + 3/4 (6, 22), tudi 3/4 + 2/4 (24) ali bolj zapleteno (27).
Pritrkovalcem je pritrkavanje užitek, zato ne varčujejo ne s trudom ne z močjo. Pritrkavajo lahko cele ure in se tako vživijo v svoje muziciranje, da kar ne morejo nehati. Sicer pa pesem zvonov prevzame vsakogar, ne samo pritrkovalcev. Pritrkava se ob večjih cerkvenih praznikih, žegnanjih, ob birmi, za novo mašo ipd. Po drugi svetovni vojski tudi za novo leto, za 1. maj, za “odhodnico” pritrkovalca k vojakom itd. Tekmovanja pritrkovalcev so bila večkrat že pred zadnjo vojsko in tudi zdaj niso redkost. Od leta 1982 je zelo delaven Pritrkovalski krožek slovenskih bogoslovcev, ki prireja področna in vseslovenska srečanja pritrkovalskih skupin (leta 1984 v Crngrobu) ter tako spodbuja ohranjevanje pritrkovalskega izročila.
O pritrkavanju na Slovenskem doslej ni bilo veliko napisanega. Eno prvih pomembnejših del je knjižica Ivana Mercine, Slovenski pritrkovavec, Navodila za pritrkavanje cerkvenih zvonov po številkah, Gorica 1926, v kateri je poleg uvoda obÂjavljenih 243 vzorcev pritrkovalskih viž, ki so dokaj zapleten in nepregledno zapisane številkami. Na splošno je pritrkavanje predstavljeno v knjigah Zmage Kumrove, Slovenska ljudska glasbila in godci, Maribor 1972 ter Ljudska glasbila in godci, Ljubljana 1983. Poleg je izšlo še nekaj krajših člankov in poročil v raznih revijah in časopisih. Avtor teh vrstic je o pritrkavanju poročal ali z referati predstavil to našo ljudsko glasbeno umetnost na raznih strokovnih srečanjih v Jugoslaviji in drugod.
Tu objavljene pritrkovalske melodije so zapisane z notami in s številkami. Pred notnim črtovjem so številke, ki pomenijo: 1 največji in najnižje uglašeni zvon, 2 srednji, 3 manjši, 4 še manjši in 5 najmanjši, najvišje uglašen zvon. Uglasitve zvonov po posameznih krajih so navedene na posebnem seznamu. Metronomska oznaka npr. Jl = 90 – 112 pomeni pohitevanje. Osnovni vodilni napev je označen s četrtinkami, odbivanje z osminkami; z osminkami ali šestnajstinkami pa gostenje. Nota s križcem pomeni udarec z lesenim kijem (npr. 8, 9). Celinka ali polovinka označuje leteči zvon (5, 37). Pri melodičnih variacijah v posameznih zvočnih vrsticah so označene le glavne spremembe.
Pod notami so zapisane številke, ki pomenijo udarce kemblja. Pri melodijah, kjer imajo zvonovi enakovredno vlogo, so številke zapisane v isti vrsti (npr. 7, 10, 16, 19, 24, 25, 36). Črtica – pomeni isto kot pavza v notnem črtovju. Manjša številka nad črtico pomeni udarec zvona, ki drobi ali gosti. Znak x ob številki pomeni udarec z lesenim kijem. številka v krogu pomeni leteči zvon. Če sta dve številki druga nad drugo, pomenita udarec dveh zvonov hkrati.
Nad notnim zapisom je naslov melodije in kraj, odkoder so pritrkovalci. Za tem je podatek o kraju in datum zvočnega posnetka ter tekoča številka traku v zvočnem arhivu Sekcije (T 782/1, 2). Pod notnim zapisom so navedena imena pritrkovalcev (po abecednem redu priimkov) in letnica rojstva. Če kakšen podatek pomotoma ni bil zapisan ali ga ni bilo mogoče ugotoviti, je namesto njega črta – – – -. Opombe so le pri nekaterih primerih, da posebej opozorijo na posebnosti.
Vsem, ki so na kakršenkoli način pomagali pri pripravi in delu za ploščo, najlepša hvala! Posebno zahvalo sem dolžan tonskemu mojstru Matjažu Culibergu za strokovno presnemavanje in izboljšanje nekaterih tehnično slabših terenskih posnetkov. Največja zahvala pa gre seveda vsem imenovanim in neimenovanim pritrkovalcem. Hkrati se opravičujem vsem, ki jih nisem mogel upoštevati za to ploščo. Razlog je pač ta, da je bilo primerov posnetih za več kot 3.000 minut, na ploščo pa jih je šlo komaj 42 minut.
Naj bo ta plošča vzpodbuda vsem ljudskim glasbenim umetnikom, da bi še dolgo ohranili to nevsakdanje in značilno slovensko ljudsko glasbeno izročilo.
Julijan Stranjar