Winter Kolednice
GNI 42.406
Posneto: Vrtobja, Primorska, 1984
Pritrkavajo: Roman Arčon, Jožef Nemec in Peter Štakul
GNI M 31.705
Posneto: Andovci, Porabje, 1970
Poje: Emil Mesič
GNI M 46.462
Posneto: Ilirska Bistrica, Primorska, 1995
Igrata: Nina in Romeo Volk
GNI DAT Ci T 13
Posneto: Tomaž, Štajerska, 1999
Poje: Skupina pevcev
GNI T 663
Posneto: Gorca v Halozah, Štajerska, 1969
Neznani igralec
GNI M 46.623
Posneto: Mačkolje pri Trstu, Primorska, 1994
Poje: Ljuba Smotljak
GNI M 46.446
Posneto: Videm-Dobrepolje, Dolenjska, 1995
Igra: Jože Zajc
GNI M 25.437
Posneti: Liščaca, Rezija, 1962
Pojejo: Luigia di Floriano, Siega Pasqua in Anna di Floriano
GNI M 25.572
Posneto: Dobrepolje, Dolenjska, 1963
Poje: Ančka Lazar
GNI M 30.657
Posneto: Hotedršica, Notranjska, 1997
Igra: Leopold Pivk
GNI M 29.817
Posneto: Prerad, Štajerska, 1969
Pojejo: Jakob Majcen, Franček Štebih in Janez Simonič
GNI M 46.469
Posneto: Sodevci, Bela Krajina, 1995
Igra: Skupina tamburašev
CD 1995
Posneto: Bela Krajina, 1995
Poje in igra: Folklorna skupina Ivan Navratil iz Metlike
GNI M 46.904
Posneto: Železniki, Gorenjska, 1994
Igra: Zdravko Debeljak
a) Frišči, frišči, zdravi bodte
GNI M 31.705
Posneto: Andovci, Porabje, 1970
Poje: Atila Mesič
b) Rešte se rešte se
GNI M 39.686
Posneto: Podroje Globasnici, Koroška, 1980
Poje: Bernardeta Sadovnik
c) Šip šap
GNI M 37.890
Posneto: Velinja Vas, Koroška, 1977
Poje: Ana Krušič
d) Šap šap
GNI M 37.996
Posneto: Kazaze, Koroška, 1977
Poje: Marija Gaser
e) Šipe šape – Bog daj srenčo
GNI M 35.856
Posneto: Zahomec, Koroška, 1976
Poje: Mik Kriegl
GNI DAT 4
Posneto: Stara Vrhnika, Notranjska, 1994
Pritrkavajo: Primož Ogrin, Primož Suša, Marko Bogataj, Marko Nagode in Jernej Petrovčič
GNI M 48.311
Posneto: Kovača Vas, Štajerska, 1999
Pojejo: Vaberški Fantje
GNI M 48.545
Posneto: Špeter, Beneška Slovenija, 1999
Igra: Elizijo Jussa
GNI M 31.867
Posneto: Krčanje, Koroška, 1969
Poje: Neznani pevec
GNI M 30.042
Posneto: Velika Varnica, Štajerska, 1969
Poje: Skupina pevcev
GNI M 46.892
Posneto: Beltinci, Prekmurje, 1994
Igra: Marko Banda iz Beltincev
GNI M 43.751
Posneto: Kostanjevica, Dolenjska, 1986
Poje: Skupina pevcev
GNI M 47.432
Posneto: Lovrenc na Dravskem Polju, Štajerska, 1998
Poje: Skupina “Fantje iz treh vasi”
GNI M 48.006
Posneto: Dobrava, Štajerska, 1999
Poje: Skupina kolednikov
GNI M 45.771
Posneto: Podlehnik, Štajerska, 1990
Igra: Franc Laporšek
GNI M 30.046
Posneto: Velika Varnica, Štajerska, 1969
Poje: Skupina pevcev
GNI M 48.317
Posneto: Ložnica pri Makolah, Štajerska, 1999
Poje: Skupina pevcev
CD 1995
Posneto: Bela Krajina
Igra in poje: Folklorna skupina Ivan Navratil iz Metlike
GNI M 29.164
Posneto: Gorje, Gorenjska, 1968
Pritrkavata: Janez in Lorenc Jan
Slovenske zimske kolednice / Slovenija kolednice
V osrčju Evrope, na stičišču Balkanskega in Apeninskega polotoka, Podoavja ter Jadranskega morja, leži Slovenija. Dežela, razpeta med Avstrijo, Madzarsko, Hrvaško ter Italijo, ima nekaj manj kot dva milijona prebivalcev. Glavno mesto je Ljubljana, jezik, slovenščina, pa je južnoslovanski. Preko uradnih meja so Slovenci poseljeni še v Avstriji, an Madžarskem, na Hrvaškem ter v Italiji. Po svetu živi približno 500.000 slovenskih izseljencev in zdomcev.
Slovence v matični domovini, zamejstvu in po svetu skupna kultura ter izročilo povezujeta v enoten slovenski kulturni prostor. V preteklosti sta oblikovala narodno identiteto in narodno zavest in kljub vpetosti med romanski, germanski, madžarski in južnoslovanski svet je slovenski prostor oblikoval in ohranil svojevrstno kulturno podobo, katere večina spada v alpski prostor.
Zaradi načina življenja in spoštovanja tradicije je Slovencem do danes uspelo ohraniti marsikatero starožitnost tako v materialni kot v duhovni kulturi. Najznačilnejše glasbeno izražanje Slovencev je petje, čeprav je pomembno tudi godčevsko izročilo. Slovenske ljudske pesmi so sestavljene iz pripovednih (legendarne, zgodovinske, socialne …) ter lirskih (otroške, ljubezenske, obredne…) pesmi. Slovenske ljudske pesmi so v durovski tonaliteti, večinoma tri- in večglasne, vodilni glas je navadno srednji, zgornji spremlja v terci, basovska linija pa se giblje po osnovnih harmonskih stopnjah. Kjer se tem glasovom pridruži še četrti, se vplete med triglasje, včasih se vzpne tudi prek zgornjega. Navadno se poje glasno, brez dinamičnih in agogičnih sprememb, počasi in zategnjeno.
Petje je bilo pogosto povezano s šegami, ena od šeg je tudi koledovanje. Koledovanje je skupinsko obredno obiskovanje hiš v domačen kraju ter bližnji okolici ob določenih praznikih, združeno s petjem, včasih pa so voščila govorjena. Voščilo prinaša hiši in ljudem, živini in poljem srečo in blagoslov, zato se domači obhodnikom-kolednikom oddolžijo z darovi. Najbolj znani so božični, novoletni ter trikraljevsko obhodi, čepraz poznamo še druge vrste koldovanja, ki se glede na čas in kraj precej razlikujejo med seboj. Koledujejo večinoma moški, izjemoma tudi otroci in ženske, in praviloma brez instrumentalne spremljave.
Obredni obhodi od hiše do hiše izvirajo po vsej verjetnosti še iz poganskih časov. Ime »koleda« je izpeljanka iz antičnega poimenovanja za novoletne obhode, calendae, ki so jih predniki domnevno prevzeli od Rimljanov. Verjetno se je v času pokristjanjevanja oziroma prek posredovanja kristjanov beseda koleda
začela uporabljati za obhode okoli Božiča. Prvi pisni vir o koledovanju na Slovenskem je iz druge polovice 16. stoletja, v njem pa avtor prve slovenske knjige, Primož Trubar, govori kot o davnem izročilu.
Melodije koledniških pesmi se ne razlikujejo veliko od drugih ljudskih pesmi. Besedila praviloma vsebujejo pozdrav hiši, opis dogodka, prošnjo za darove, voščilo dobrih želja, zahvalo za darove in slovesni pozdrav. Kolednike so v preteklosti obdarovali s hrano, danes pa jim največkrat namenijo nekaj denarja. Na ta način so v preteklosti nekateri revnejši pevci lažje prebili zimo, danes pa večinoma nabirajo darove v dobrodelne namene.
Na zgoščenki so primeri raznih petih in recitiranih kolednic ter nekatere pesmi božično-novoletnega časa, ki so le del bogatega slovenskega glasbenega izročila, za popestritev pa je dodanih nekaj inštrumentalno-plesnih viž.
Začetek zimskega koledovanja naznanja barbaina kolednica (recitacija številka 2), saj so na predvečer 4. decembra po vzhodni Sloveniji hodili in voščili srečo obhodniki-polajzarji. V zimskem času se je nekoč koledovalo tudi ob kolinah; predvsem revnejši otroci so v času zakola prašiča hodili od hiše do hiše, zapeli voščilo n dobili nekaj kolin. Danes ob kolinah ni več koledovanja, vendar ponekod še pojejo pesmi ob tem hišnem praznovanju (pesem številka 4).
Božično koldeovanje (24. in 25. decembra) je ohranilo pogansko verovanje, ki pa se je spojilo s krščanskim sporočilom. To obdobje je namreč povezano z naravo, in sicer z zimskim sončnim obratom, ko se začne dan daljšati. Koledniki so okrog božiča hodili od hiše do hiše in zapeli, danes pa je božično praznovanje bolj družinsko, ljudje praznujejo doma in pojejo razne božične pesmi (pesmi številka 6, 8 in 9). Dan po Božiču, 26. decembra, doguje sv. Štefan, ko blagoslavljajo konje; v preteklosti je bilo v vzhodni Sloveniji v navadi petje ali recitiranje štefanove kolednice, in sicer na predvečer praznika ali navsezgodaj zjutraj (pesem številka 11). Na god Janeza Evangelista, na Janževo, 27. decembra, se sicer ne poje kolednic, vendar so v preteklosti na ta dan, ob zimskem kresu, v Pregradu v Poljanski dolini plesali kolo; krščanstvo je šego prekrilo s praznovanjem in plesom na god sv. Janeza. Plesali so na staro balado Pobelelo pole z ovcama, ki pripoveduje o treh ženah, ki iztrgajo mladeniču srce (pesem številka 13).
K novoletnemu koledovanju sodi tudi tepežkanje, danes najbolj znano kot praznik otrok, ki ta dan izkoristijo nekaznovano tepežkanje odraslih. Ob šegi, 28. decembra, se spominjamo tudi Herodovega pomora nedolžnih otročičev, včasih pa so hodili tepežkat odrasli fantje, ki so z dotikom »čudežne« šibe vrnili življenjsko moč (recitacije številka 15). Prehod iz starega v novo leto je čas, ko si ljudje voščijo in zaželijo najlepše, zato še danes hodijo po deželi novoletni koledniki ter želijo ljudem srečo in zdravje ter balgoslovijo hiše (pesmi številka 17, 19 in 20). Sveti trije kralji, Gašper, Miha in Boltežar ali modre z Vzhoda, so, kot pravi evangelij, sledili zvezdi, našli Jezuščka, se mu poklonili ter ga obdarovali. Trikraljevsko koledovanje na predvečer praznika, 5. januarja, v Evropi korenini že v srednjeveških dramatičnih obredjih in je danes na slovenskem etničnem ozemlju najbolj razširjeno koledovanje (pesmi številka 22, 23, 24). Na svečnico pa se obredno blagoslovijo sveče kot spomin na Marijino očiščevanje in Jezusovo darovanje v templju. V ljudski pobožnosti pomeni svečnica sklep bižične dobe in ga v vzhodni Sloveniji zaznamujejo tudi s svečniškim koledovanjem, ki so ga prevzele tudi ženske skupine (pesem številka 26, 27).
Na zgoščenki so nanizani različni dokumentarni posnetki slovenskih kolednic. Pesmi so posnete na različne snemalne naprave, zato je kakovost nekaterih posnetkov, predvsem starejših, malce slabša. Vse posnetke, razen pesmi številka 13 in 29, hrani arhiv Glasbenonarodopisnega inštituta Znanstevnoraziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in metnosti v Ljubljani. Na posnetkih lahko prisluhnete kar štiriintridesetim pevcem in skupinam z različnih delov slovenskega etničnega ozemlja. Nekatere pesmi niso kolednice, vendar so uvrščene v to predstavitev, ker se pojejo v božično-novoletnem času.
Med pesmi sem uvrstila instrumentalne posnetke in preimere slovesnega zvonenja, pritrkavanje, ki zgoščenko popestrijo in predstavijo tudi slovensko godčevsko izročilo, kot se je slišalo in se ponekod še danes sliši ob vsakdanjem ali prazničnem ljudskem življenju.
Za pomoč se zahvaljujem Urši Šivic, Alešu Komavcu in Mariji Klobčar.
Maša Komavec
Glasbenonarodopisni inštitut
Znanstvenoraziskovalni center
Slovenske akademije znanosti in umetnosti