Hoyer trio
Matt Hoyer (Matija Arko) je v Clevelandu v ZDA s svojima polbratoma Frankom in Eddiem Simončičem nekje med letoma 1915 in 1920 ustanovil skupino Hoyer trio: Matt je igral harmoniko, Frank bendžo, Eddie predvsem kitaro, občasno pa tudi kromatično harmoniko. Skupina se je kmalu uveljavila in postala zelo priljubljena. Člani so v različnih sestavih (predvsem kot trio, občasno pa tudi solistično ali v duetu ), pa tudi v sodelovanju z drugimi izvajalci, posneli skoraj 100 posnetkov na gramofonskih ploščah. Nastali so med letoma 1924 in 1929 v Clevelandu, New Yorku in Chicagu, in to za vsa tri vodilna gramofonska podjetja v ZDA: Victor Talking Machine Co., Columbia Gramophone Co. in Okeh Records. Posnetki so bili pri poslušalcih zelo priljubljeni, o čemer pričajo tudi številni ponatisi plošč. Preberi več ...
Matt Hoyer (Matija Arko) je v Clevelandu v ZDA s svojima polbratoma Frankom in Eddiem Simončičem nekje med letoma 1915 in 1920 ustanovil skupino Hoyer trio, poimenovano po hišnem imenu svoje matere (Hojer). V skupini je Matt igral harmoniko, Frank bendžo, Eddie predvsem kitaro, občasno pa tudi kromatično harmoniko. Skupina se je kmalu uveljavila in postala zelo priljubljena. Igrali so na porokah in drugih zabavah Slovencev, pa tudi pripadnikov drugih slovanskih narodov. Glasbeno delovanje tria je usmerjal predvsem Matt, zanj je prirejal ljudsko glasbo, občasno pa jo je tudi sam skladal.
Člani zasedbe so v različnih sestavih (predvsem kot trio, občasno pa tudi solistično ali v duetu), pa tudi v sodelovanju z drugimi izvajalci, posneli skoraj 100 posnetkov na gramofonskih ploščah. Nastali so med letoma 1924 in 1929 v Clevelandu, New Yorku in Chicagu, in to za vsa tri vodilna gramofonska podjetja v ZDA: Victor Talking Machine Co., Columbia Gramophone Co. in Okeh Records. Število posnetkov je za razmeroma kratko obdobje snemanja precej impresivno.
Posnetki so bili pri poslušalcih zelo priljubljeni, o čemer pričajo tudi številni ponatisi plošč. Na to nas že na prvi pogled opozorijo oblikovno različne nalepke (labele) kakor tudi preimenovanja podjetij in spremenjene kataloške številke na gramofonskih ploščah Hoyer tria. Gramofonska podjetja so ocenila, da je ta glasba dovolj zanimiva in privlačna tudi za izseljence drugih narodnosti. Zato je nekaj posnetkov Hoyer tria izšlo s prevodom naslova posnetka ali z drugačnim naslovom, saj so s tem želeli plošče približati tujim kupcem (npr. Čehom, Poljakom, Hrvatom, Litovcem, Skandinavcem, Italijanom, Mehičanom) in seveda razširiti prodajno tržišče. Veliko njihovih plošč so ponatisnili tudi v Evropi, kar dokazujejo nekateri prodajni katalogi plošč, ki so bili namenjeni kupcem na Slovenskem.
Hoyer trio je prenehal s snemaji leta 1929. Razlog je predvsem ta, da se člani niso hoteli vključiti v »združenje glasbenikov« (sindikat), ki je v začetku tridesetih let 20. stoletja postalo zelo aktivno; članstvo v njem je namreč postalo pogoj za snemanje plošč. Poleg tega je borzni zlom jeseni 1929 sprožil veliko gospodarsko krizo, ki je občutno zmanjšala potrošnjo in posledično produkcijo. To se je odražalo tudi v snemanju, proizvodnji in kupovanju gramofonskih plošč. Snemanje plošč je za Hoyer trio glede na število prodanih izvodov postalo predrago.
Na gramofonskih ploščah Hoyer tria je poleg polk in valčkov posnetih tudi veliko značilnih viž slovenskih ljudskih plesov. Med priseljenci v ZDA pa se je oblikovala tudi nova glasbena zvrst, ki je izhajala iz domačega izročila in se prepletla s popularnimi glasbenimi tokovi v novi domovini, polka glasba. Matt Hoyer s Hoyer triom sodi med tiste izvajalce, ki so sooblikovali ta novi slog polka glasbe in z njim dosegli izjemen uspeh. Harmoniki so pridružili bendžo in kitaro, slovenski ljudski glasbi pa primesi jazza in druge popularne glasbe tistega časa v ZDA, kar je bila očitno zelo uspešna kombinacija. Njihovi nastopi in gramofonski posnetki niso bili le zelo priljubljeni med poslušalci, ampak so vplivali tudi na prihodnje generacije slovenskih izvajalcev t. i. Cleveland-Style polka glasbe v ZDA. Za izjemen prispevek k razvoju slovenske polka glasbe je Matt Hoyer prejel nagrado za življenjsko delo, ki jo podeljuje National Cleveland-Style Polka Hall of Fame v Clevelandu. Mnogi ga imajo za začetnika slovenske polka glasbe v ZDA in ga pogosto imenujejo kar pionir ali »stari oče Cleveland-Style Polka Music«.
Skrij ...
Članki
Drago Kunej and Rebeka Kunej. 2017. Music from both sides : gramophone records made by Matija Arko and the Hoyer Trio. English ed. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Drago Kunej in Rebeka Kunej 2016. Glasba z obeh strani: gramofonske plošče Matije Arka in Hoyer tria. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU; Ribnica: Rokodelski center.
Rebeka Kunej. 2013. Looking at Folk Dance: The Overlooked Resources of Old Gramophone Records. V: Trapped in Folklore?: Studies in Music and Dance Tradition and Their Contemporary Transformations. Drago Kunej in Urša Šivic (ur.). Zürich, Berlin: LIT, 161–179.
Drago Kunej. 2008. Fonograf je dospel! Prvi zvočni zapisi slovenske ljudske glasbe [The Phonograph Has Arrived!: The First Sound Recordings of Slovenian Folk Music]. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.